سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: رهبر جناح اکثریت پارلمان لبنان با بیان اینکه حاضر نیست به دولت تحت نظر حزبی‌الله بپیوندد،اظهار داشت:

 انتخابات عمومی ماه ژوئن یک انتخاب مشخص میان حزب‌الله و حاکمیت کشور است.

به گزارش ایسنا، سعد حریری رهبر اکثریت پارلمان لبنان، در مصاحبه خود با خبرگزاری فرانسه، با اشاره به ائتلاف خود که تحت حمایت غرب و برخی کشورها مانند عربستان و مصر است، گفت: خط سیر ما عدالت، استقلال، ‌آزادی، حاکمیت و در درجه اول لبنان است.

حریری با اشاره به حزب‌الله لبنان افزود: این مسایل برای طرف دیگر مطرح نیست.

سعد حریری که فرزند و وارث سیاسی رفیق حریری، نخست وزیر به قتل رسیده لبنان است، همچنین تاکید کرد، اگر حزب الله لبنان و متحدانش پیروز انتخابات هفتم ژوئن شوند، وی در دولت ورود نخواهد کرد.

وی افزود: این حق دموکراتیک من است تا در چنین دولتی شرکت ننمایم و در اپوزیسیون باقی بمانم. حریری ادعا کرد: آنها برای رسیدن به قدرت بی‌طاقت هستند اما من نه!

انتخابات ماه ژوئن لبنان از سوی مجامع بین‌المللی به دقت تحت نظر خواهد بود زیرا این انتخابات مشخص خواهد کرد که آیا رای‌ دهندگان لبنانی بلوک تحت حمایت غرب را ترجیح خواهند داد و یا حزب الله لبنان را.

حریری خاطرنشان ساخت، در صورت پیروزی ائتلاف وی در انتخابات از اپوزیسیون برای شرکت در دولت وحدت ملی دعوت به عمل خواهد آورد البته به شرط آن که هیچ اقلیت باز دارنده‌ای وجود نداشته باشد.

سعد حریری تصریح کرد: دولت فعلی، دولتی کارآمد نیست؛ زیرا اقلیتی بازدارنده و همچنین تنش‌هایی در داخل دولت وجود دارد. هیچ فردی قادر به انجام کاری نیست، ما قادر نبوده‌ایم تا لایحه بودجه، قوانین و اصلاحات را به تصویب برسانیم.

دولت لبنان که رهبری آن بر عهده فواد سنیوره نخست وزیر این کشور است، در ژوئیه سال گذشته و به دنبال خلاء دو ساله ریاست جمهوری و بحران سیاسی در لبنان که این کشور را تا آستانه ورود به جنگ داخلی پیش برد، تشکیل شد.

حزب الله در آن زمان حائز یک سوم کرسی‌های کابینه 30 عضوی لبنان شد و همچنین توانست در این کابینه از حق وتو برخوردار باشد.

سعد حریری ابراز اطمینان کرد که خونریزی‌های میان فرقه‌‌ای سال گذشته در زمان انتخابات تکرار نخواهد شد. وی افزود: ما در حال حاضر دارای یک رییس جمهور هستیم که خود یک عامل ثبات است.

سعد حریری اضافه کرد، وی معتقد است در خصوص مساله مهمات خانه‌های حزب‌الله، مساله مشکل آفرین روابط با سوریه و یا برپایی دادگاهی بین‌المللی برای مجازات قاتلان پدرش، در زمان مقتضی تمهیدات لازم به عمل خواهد آمد.

رفیق حریری پدر سعد حریری، در فوریه سال 2005 در یک انفجار در بیروت کشته شد.

حزب الله که در سال 2006 درگیر جنگ 33 روزه با رژیم صهیونیستی شد، تاکنون در مقابل فشارهای محلی و بین‌المللی برای خلع سلاح مقاومت کرده است.

حزب الله لبنان اعلام کرده که تسلیحات نظامی آن تنها برای دفاع از کشور در مقابل حملات رژیم صهیونیستی است.

سعد حریری عنوان داشت: من همیشه گفته‌ام که مساله تسلیحات نظامی حزب الله باید از طریق مذاکره حل و فصل شود.

وی افزود: انتخابات ماه ژوئن این فرصت را به ما خواهد داد تا دارای محیط بهتری از لحاظ سیاسی باشیم.

حریری اظهار داشت، وی لبنانی‌های خارج از کشور را به دادن رای تشویق می‌کند؛ اما در عین حال گزارش‌های مبنی بر خرید بلیط هواپیما برای لبنانی‌های خارج از کشور جهت حضور در انتخابات را تکذیب کرد.

حریری خاطرنشان ساخت: ما به مردم می‌گوییم بله شما می‌توانید عصبانی و ناراحت باشید؛ اما اگر در تاریخ 7 ژوئن رای خود را در صندوق ما نیندازید، شما فقط خود را باید مقصر نتیجه‌ای بدانید که مورد رضایت شما نیست.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر چگونگی برنامه آینده‌اش در صورت پیروزی حزب الله با لبخند گفت: به مسافرتی طولانی خواهم رفت.

کد خبر 77425

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز